Felfelé gyenge vagyok, lefelé meg gyáva

Hogyan fogytam le?

input és output és Eric

2013. szeptember 11. - RabiMiki

2012. január 21-én kezdtem el futni és fogyni. Akkor 105 kg voltam, most 74-75 között mozgok. Akik rég nem láttak mind arra kíváncsiak, hogy hogy a rákba tudtam ennyire lefogyni? És rögtön azzal folytatják, hogy azonnal kezdjek el újra normálisan enni, mert majd jól elfúj a szél... 

Szóval hogyan?

Sokkal egyszerűbb és érthetőbb minden, ha az ellentétes folyamat, a hízás irányából közelítjük meg a dolgot. Tehát mikor hízol? Egyszerű mint a faék. Akkor hízol, ha időegység alatt energiatöbblet alakul ki a szervezetedben, tehát van egy felesleges, fel nem használt energia mennyiség, amit a szervezeted szépen félre tud tenni ínségesebb időkre. Későbbi felhasználásra. Akkor hízol, ha többet teszel be, mint amennyit kiveszel. Pont, mint a bankszámlád, csak abban az esetben örülni szokás a gyarapodásnak. Ha elhíztál, akkor 99%, hogy veled is pont ez történik.

Nem, nem a genetika, és nem a nehéz csontjaid a hibásak. Csakis és kizárólag te, illetve az, hogy többet zabálsz, mint amennyit elégetsz. Ez ennyire egyszerű, a többi ostoba duma. Ha nincs miből, akkor a szervezeted nem tud és nem is fog raktározni. Pont. Úszógumit nem lehet a levegőből kivonni, nem a semmiből és a rossz genetikából épült fel, hanem a kajából, amit hosszú időn át, szorgosan lapátoltál belefelé az arcodba. Tehát akkor hízol, ha:

input > output

A felsőbb matematikában jártasak észrevehetik, hogy a fenti relációban két változó van. Az input (aka. kaja) és az output (aka. aktivitás). Ha meg akarod változtatni a kacsacsőr irányát, akkor két dolgot is tehetsz, optimális esetben mindkettőt egyszerre. Egyél kevesebbet! Ha hízol, akkor többet eszel, mint amennyire szükséged van. Mozogj többet! Ha hízol, akkor kevesebb energiát használsz fel, mint amennyit beviszel. Ha ügyesen kavarod át az életed, akkor a reláció szépen megfordul. Így ni:

input < output

Ahogy azt a zöld szín már sejteti, ez a fogyás szempontjából kívánatosabb viszony. Ha arra álltál rá, hogy sokkal többet eszel, mint amennyit kellene, akkor megfordítani a folyamatot nem lesz egyszerű. Nem elég csupán a felesleget bevitelt megszüntetned, még lejjebb kell menni, hogy a szervezetednek ne legyen más választása, mint a keserves munkával felhalmozott tartalékait felélni.

Az energiabevitelt kcal-ben (kilokalóriában) mérjük, ami egészen pontosan 4184 joules, de ez tök mindegy. Sokkal fontosabb, hogy nincs neki se színe, se szaga, se fajtája. Az energia az energia, és kész. Egy átlagos felnőtt férfinak kb. 2000 kcal energiára van szüksége a létezéshez. Vagy az irodai munkához. Ha ennél többet eszik: hízik, ha kevesebbet: fogy. Mindegy, hogy miből! Nincs jó és rossz kalória. A helyes táplálkozás máshogy és másért fontos, de kimondottan csak fogyni remekül lehet úgy is, ha egész nap csak csokit és fagyit kajálsz. Persze mindaddig, amíg ezekből összesen kevesebbet eszel meg, mint amennyire szükséged van.

Azt mondják a tudományokban jártas emberek, hogy 1 kg testzsír kb. 9000 kcal energia tárolására elég. Ha tehát fogyni akarsz egyetlen árva kilót, akkor ennyi hiányt kell létrehoznod a beviteled és az energiafelhasználásod között. Sajnos kilencezer kcal az kurva nagyon sok. Én nagyjából kétezret égetek el, miközben körbefutom a Velencei-tavat, ami 28.3 km. Kicsivel hosszabb, mint körbelötyögni a háztömböt. Viszont ha körbefutom, akkor hízás nélkül megehetem a napi adag dupláját.

Másrészt persze jó is az valahol, hogy ez a kilencezer kcal ilyen sok, mivel ezt begyűjteni sem könnyű, nagyon meg kell érte szenvedni. Épp ezért nincs azzal semmi gond, ha néha-néha kilengesz, és zabálsz egy nagyot. Nem lehet egy nap alatt meghízni. Bőven jó, ha heti szinten mínuszban vagy.

Szóval, hogy fogytam le?

Hát így. Elkezdtem kevesebbet enni, és többet mozogni. Csökkent a bevitel, nőtt a kivét. Nem számoltam soha a kalóriákat, csak egyszerűen nem tömtem magam csurig kajával, minden étkezéskor. És közben mozogtam. Eleinte kevesebbet, manapság többet. Az elmúlt két hétben hetente több mint 5200 kcal-t égettem el futással, ami 75-80 km heti futást jelent. Normál (2000 kcal/nap) étkezéssel és ennyi mozgással nagyjából három hetente fogynék egy kg-t. A tavalyi évben átlagosan havi kettőt fogytam, tehát nagyjából két hét alatt hoztam össze a kilencezres hiányt. Mivel akkor még nem tudtam annyit futni mint most, így az elég nyilvánvalónak tűnik, hogy a fogyásom főként a visszafogottabb kajálásból jött össze.

Ettem pedig minden szart, csokitól a pizzáig, jégkrém nélkül pedig egy hét alatt elpusztulnék, de nem ettem annyit, mint korábban. Ennyi a titok, és nem több.

A bejegyzés trackback címe:

https://ittfutok.blog.hu/api/trackback/id/tr165507305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Izmi Tom 2013.11.12. 12:00:34

futás közben foglalkoztál pulzuskontrollal már a "nagy fogyás" alatt vagy ezt pulzusmérős dolgot csak egy visszacsatolásnak használod/használtad ?

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2013.11.12. 19:20:15

@Izmi Tom: Tavaly decemberben kaptam ajándékba a HRM pántot, addig csak távot és sebességet mértem.

Aztán utánaolvastam kicsit, és valahogy kicsivel nyár előtt kezdtem el tudatosabban használni futás közben.