Felfelé gyenge vagyok, lefelé meg gyáva

Itt futok

Dilemma - Lag vs. Lead

2013. október 22. - RabiMiki

Ha jól emlékszem két éve, Balatonfüreden, egy menedzsment fejtágítás alkalmával hallottam először az un. Lag és Lead mérőszámokról. A dolog lénye annyi, hogy a Lag értékek valami olyat mérnek, ami már bekövetkezett, míg a Lead valami olyasmit, ami előfeltétele a célok elérésének. Mondjuk egy kereskedő cég esetében Lag mérőszám lehet egy adott időszak forgalma, Lead pedig a vevőlátogatások száma. Hiszen ez utóbbi alapozza majd meg a jövőbeni sikereket.

Tegnap hajmosás közben jöttem rá, hogy ez a séma ráhúzható a futásra is. Pedig most nincs is hajam.

Hogy mik a Lag mérőszámaid, azt egyszerű eldönteni. Ha jó időt szeretnél futni egy adott távon, akkor a tempód a legfontosabb. Ha a célod a minél hosszabb távok teljesítése, akkor pedig a hosszú futások távolsága lehet az. De mi a helyzet a Lead dolgokkal? Mi a francot kell figyelnem, hogy a fentieket el is érjem?

Én úgy gondolom/érzem, hogy leginkább a megtett kilométerek számítanak, függetlenül attól, hogy mekkora távot is szeretnék "éles" helyzetben futni. Ezt könnyű mérni, és jól is állok ezen a fronton: az utóbbi két hét alatt összesen 170km-t futottam, és még csak nem is vagyok fáradt. Mivel engem alapvetően a hosszabb távok érdekelnek, így mindenek felett az aerob erőnlétemre fókuszálok. Ennek megítélésére egy csupaszt távolság adat nyilván nem lehet elegendő, hiszen az semmit sem mond arról, hogy ezeket a kilométereket mennyire értékes módon futottam le. Túl lassan? Túl gyorsan? Pihentem eleget? Kellene még valami, egy másik szám, ami megmutatja, hogy mennyire vagyok fitt. Úgy gondolom, hogy a VO2max értékem lenne a megoldás.

Meg lehet ezt becsülni ezernyi módon. Példának okáért, a hamarosan megvásárolható GARMIN Forerunner 620 is számítani fogja majd az adott futás adataiból. A Polar órák is valami hasonlót művelnek OwnIndex néven. Aztán ott van a Cooper-teszt alapján végzett becslés, ami egy egyszerű stopperrel is elvégezhető. A fene se tudja mi lenne a jó...

Egyfelől van bennem némi hajlandóság arra, hogy befizessek egy terheléses vizsgálatra. Ki tudja? Ha majd beüt a rossz idő, lehet, hogy rá is szánom magam. Másfelől viszont nem tök mindegy? Márciusban a szokásos csákvári kis körömön (8,32k - 86m+) 156bpm-es pulzus kellett a 4:55-ös tempóhoz. Most 154bpm a 4:28-hoz. Mi ez, ha nem fejlődés? Vagy ott van az áprilisi FussHogyLéphessen futás (13,22k - 5:00 - 161bpm) vs. a szeptemberi Tatai tó-futás (14,02k - 4:35 - 162bpm). Elég komoly változás öt hónap alatt, nem?

Lehet, hogy nem kellene ezen ennyit agyalnom, csak tolni tovább ahogy eddig, hiszen láthatóan működik. Csak az a kis vörös fickó maradna végre csöndben a vállamon. Tudnál te ennél gyorsabb is lenni! Fejlődhetnél még gyorsabban, ha nem lennél ilyen lusta/gyenge/ostoba/dagadt. Lehet, hogy ma este megpróbálom leelőzni a dögöt! Vagy csak magam mögött hagyni. Egy időre legalább.

A bejegyzés trackback címe:

https://ittfutok.blog.hu/api/trackback/id/tr885590336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2013.10.23. 08:45:47

Én nem tudom kinek kiabál a kis fickó a válladról, de biztos, hogy nem neked. :)
süti beállítások módosítása