Felfelé gyenge vagyok, lefelé meg gyáva

Itt futok

FMNB tájékozódási futás (A-pálya)

2013. október 28. - RabiMiki

Kedves kolléganőm invitálására kipróbáltam a tájékozódási futást. Érdekes élmény volt.

Vasárnapra tették a versenyt, ami nálam a hosszú futások napja. Nagy merészen beneveztem hát a leghosszabb távra (légvonalban 8km), ami így önmagában nem tűnt túl nagy kihívásnak, és semmiképp nem tűnt hosszú futásnak. Mivel a rendezvény Gántról indult, így gondoltam egy merészet, és autó helyett a futócipőmet választottam közlekedési eszköznek az oda- és visszaútra. Így esett, hogy vasárnap reggel, pontban kilenc órakor elszaladtam egy futóversenyre.

R0000289.jpgSzép volt az erdő (mint mindig)

Gánt megközelítésének két módja is van terepen, én a rövidebb útvonalat választottam. S- aztán Z-, majd Z3. Egyik kezemben a kulacsommal, másikban a fényképezőgépemmel, magam köré tekert esőkabátban szép kényelmesen átkocogtam Gántra. Könnyed futás volt. Lassan elhalványodnak az ősz színei a Vértesben, de a reggeli erős köd miatt igazán szép arcát mutatta a természet. Többször meg is álltam fényképezni.

R0000291.jpgKöd, köd, köd

Közel háromnegyed órával az indításom (tájékozódási futóknál egyedi indítás van) előtt érkeztem meg a tetthelyre. Gyorsan neveztem, felvettem a dugókát és a kabátomat, aztán csak vártam, hogy történjen valami.

R0000292.jpgÉrkeznek a népek

Egyszer csak felbukkant a kolléganőm és a férje (szervezői minőségükben) és némiképp aggódó arccal próbálták elmagyarázni, hogy kicsit talán túlvállaltam magam a leghosszabb pályával. Kicsit ellenálltam, mert hát nyolc béna kilométer az hogy lenne már hosszú, és különben is, gyakran futok ezeken a dombokon. Bár komolyan semmi szükségét nem láttam, de hagytam hogy rábeszéljenek a páros futásra az egyik gyakorlott ismerősükkel. Hát jó, legyen...

Aztán átkocogtunk a rajthoz, és nekem leesett az állam. Én azt hittem, hogy a tájékozódási futás az valami olyasmi, ahol a levadászandó pontokat simán el lehet érni ösvények és turistautak segítségével. Ehhez képest, az első induló pár métert haladt csupán a Z3-on, majd hirtelen bevágott a totál átláthatatlan susnyásba. Reménykedtem, hogy csak hasmenés, de a többi is hasonlóképp startolt. Lassan kezdtem megérteni, hogy ezek nem azért jöttek mind hosszú nadrágban mert fázósak... 

Ha egyedül vágtam volna neki, akkor még mindig valahol az első pont környékén bolyonganék. Egyszerűen fogalmam sincs, hogy hogyan lehetséges tempósan futni a sűrű aljnövényzetben úgy, hogy közben mindig tudjuk, hogy hol vagyunk. Ez nyilván valami olyan készség, ami sok-sok év alatt alakul ki, és ami vélhetően nekem már sosem lesz meg.

Mivel a társam rettentő rutinos volt, így könnyedén begyűjtöttük mind a tizenhat pontot, és még a célba és visszataláltunk.

Ahogy a célban ücsörögtem, és a kulacsomból öntöttem magamba a vizet, rájöttem, hogy ez nem lesz az én sportom. Nem azért, mert meg kellene hozzá tanulni normálisan tájékozódni. Ez a fele még érdekelne is a dolognak. A problémám sokkal inkább az, hogy itt nem lehet úgy futni, ahogy én szeretek. Én ugyanis azért szeretek futni, mert akkor, arra a rövid időre, teljesen ki tudok kapcsolni. Ha futok, akkor csönd van. Nem kívül, hanem belül. Különösen a hosszú futásaimon, épp csak annyira vagyok ott fejben, hogy rajta maradjak az ösvényen/úton. Nem kell gondolkodni, problémákat megoldani, csak bambulni és hallgatni a saját lélegzetem ritmusát. A tájékozódási futás ezzel szemben egy megoldandó probléma, ami komoly agymunkát igényel. Ez az, ami számomra összeegyeztethetetlen a futással.

Miközben hazafelé futottam a hosszabbik útvonalon (K3 majd S-) rögtön éreztem, hogy ez az, ami nekem való. Szép kényelmesen haladni egy kijelölt útvonalon, miközben szabadon cikázhatnak a gondolataim, vagy épp teljesen kikapcsolhatok. Visszaállt a világ rendje.

Érdekes és tanulságos nap volt. Megerősített abbéli hitemben, hogy igazán a hosszú terepfutások fekszenek nekem, felesleges másfelé csapongani. Jövő tavasszal maraton, és 50-es TT futva, őszre pedig talán 60-70-esek. Sounds like a plan.

R0000295.jpgHazafelé, ragyogó napsütésben

Hát így esett, hogy a 49 órás hétvégén négy alkalommal is futottam (szombaton is volt egy), begyűjtöttem 43 újabb kilométert, és nagyjából 1000000 karcolást a lábaimra. :)

R0000296.jpgKellett sikálni

A bejegyzés trackback címe:

https://ittfutok.blog.hu/api/trackback/id/tr585602546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Parci (törölt) 2013.10.28. 17:20:08

hehe, egész komolyan nyomtam kamasz koromban a tájfutást, egészen egy váltó ob-ig, amin influenzásan indultam... :( aztán most kezdtem el újra futni, kb. fél éve. igaz, amit írsz, kifejezetten koncentrálós sport. én mondjuk anno (20 éve) pont ezt szerettem benne.

viszont, bár ez itt off, de valahol úgy is meg kéne kérdeznem: a nemrég bemutatott saucony virrata szerinted "rákényszeríti" az embert a forefoot strike-ra vagy lehet benne sarokra csattanva is érkezni, mert tompít annyit?

tartok tőle, hogy állati rossz alapanyag vagyok az egész mezítlábas témához, de mindenképp ki szeretném próbálni, mert ugyanúgy igaz rám, amit írtál: 20-30 km-t futva már abszolút szétcsapom a térdem, még ha aztán pár nap alatt el is múlik.

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2013.10.28. 17:47:27

@Parci: az én teljesen szubjektív véleményem az, hogy csak az a cipő kényszerít rá a "mezítlábas" futásra, amiben fáj, ha sarkazol. A Virrataban nem fáj. Egyzerűen csak (nekem) könnyebb benne nem sarokra érkezni, mivel ott sem vastagabb a talpa, mint máshol.

Amúgy sok tájfutó volt minimalista cipőben, főleg inov8-ben.

Parci (törölt) 2013.10.28. 18:45:56

@RabiMiki: tájfutásnál még "rosszul futva" is könnyebb minimalista cipőzni, anno mi stoplisokban nyomtuk :), volt is halál, amikor valamiért aszfaltos szakasz is került a versenybe.

próbáltam ma a leírásod szerint futni a hokában, meg már máskor is, de nem igazán működik. hiába dőlök picit előre, lépek kisebbeket, érkezek puhán, valahogy akkor is a sarkammal fogok talajt, maximum, amíg tudok rá nagyon koncentrálni, még nem terhelek rá, csak kicsit később. köves lejtőn futva végképp nem tudtam nem a sarkamra érkezni. :(

mindenesetre akkor a virrata inkább akkor jó, ha már képes az ember mezítláb futni, úgyhogy egyelőre nem veszek, mert nem változtatna semmit. köszi az infót.

az a baj amúgy, hogy én egyébként sem szeretek mezítláb állni, fáj a sarkam viszonylag hamar. múzeumban nézelődni sem bírtam sosem, hamar elvesztettem a türelmem, de évekig tartott, míg rájöttem, hogy azért, mert fáj a lábam/sarkam.

viszont a térdszalagfájás sem oké egy-egy nagyobb edzés után, pedig én is szeretnék tovább menni 40-60 km-es távokra.

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2013.10.28. 22:11:38

@Parci: Szerintem, ha nem megy, nem kell erőltetni. Nehogy többet árts, mint használj magadnak vele.

Persze feladni sem kell túl korán. Van a YT-on pár rávezető gyakorlat, érdemes velük bíbelődni pár napig. Hátha...

Parci (törölt) 2013.10.28. 23:20:06

@RabiMiki: megnéztem párat. most már a futás is atomfizikának tűnik. :) próbálkozom majd még..

MárkA 2013.10.30. 10:02:12

Minek várni tavaszig az 50-es TT-vel, mikor mindjárt itt az Iszinik és az mindjárt 100? :-P (akár veheted kihívásnak is egy M43-as 'kollégától' de nem ígérem magamnak se, hogy végig futni fogok)

MárkA 2013.10.30. 14:28:29

@RabiMiki: Hosszú - hosszabb - méghosszabb: ezek is csak fokozatok :-)
No akkor jó edzést a tavaszig, reménykedjünk egy nem túl csikorgós télben...
süti beállítások módosítása