Felfelé gyenge vagyok, lefelé meg gyáva

Itt futok

Csak egy szám

2014. május 04. - RabiMiki

Az új órám néhány futás után egész jól be tudja lőni a VO2max értékemet. Röviden, ez a szám megadja a vér percenkénti oxigén feloldó képességét testömeg kilogramonként. Az enyém 56 mL/kg/perc. Ha terepen futok, akkor általában 55-öt mér, mivel az algoritmus nem számol a szintkülönbséggel, sárral, és egyéb nyalánkságokkal. Minél nagyobb ez a szám, annál hatékonyabb a szervezeted a hosszútávú igénybevételek alatt.

fenix2-03_1.jpg

Ötvenhat egy viszonylag magas érték, és ez elszomorít. Sőt, dühít. Dühít, mivel nem a rohadt sok és szuper hatékony edzésmunka miatt ennyi. Azért ennyi, mert így születtem - ugyanis ez nagyjából adottság kérdése. Kék a szemem, szőke a hajam, és ötvenhat a VO2max értékem. Egyikről sem tehetek, egyikre sincs értelme büszkének lennem.

vo2max-gc.jpg

Ha úgy tetszik, ez egy velem születt képesség, ami átlag feletti eredményekre predesztinál hosszútávú sportokban. És ez itt a lényeg. Úgy éltem végig az egész gyermekkorom, hogy mindig frusztrált a tesi óra. Sosem tudtam ugyanis messzire dobni a medicinlabdát vagy láb nélkül kötélre mászni. Fociban kifejezetten béna voltam, és rövidtávon (60m) sem futottam túl gyorsan. Én voltam az osztály (egyik) selejtje. Tizenkét éven keresztül.

firstbeat.jpg

Pedig mindez bennem volt már akkor is, hiszen így születtem. Csak épp az öt tornatanárom közül egy sem vette észre. Jó lehet a biomechanikám is hiszen sérülések nélkül futok több mint két éve - heti nem keveset. Természetesen ez sem bökte ki a szemét egyik magasanképzett szakembernek sem.

Nem tudom, hogy máshogy alakult volna-e az életem, ha ez korábban kiderül. Ha korábban észreveszi valaki, hogy az a béna kissrác mégis jó valamiben. Nem hiszem. Az igazán jóknak az enyémnél sokkal magasabb ez a bizonyos VO2max értékük (pl.: Kílian Jornet: 92). De talán másként áltam volna egész életemben a sporthoz és a mozgáshoz, ha gyerekkoromban néha (csak néha!) sikerélményt okozott volna az, hogy mozgok. Semmi más nem kellett volna, csak hogy időnként olyat is csinálhassak, ami megy. Nyilván könnyebben viseltem volna, hogy más dolgok meg nem annyira...

A bejegyzés trackback címe:

https://ittfutok.blog.hu/api/trackback/id/tr696117956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csabant 2014.05.04. 21:02:49

Nekem is 53-56 közötti a számított VO2 max értékem és világ életemben utáltam futni kb. 40 éves koromig:) Aztán elkezdtem és rákattantam.

csabant 2014.05.04. 21:03:40

Ja, amúgy hol lehet megméretni?

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2014.05.04. 22:01:13

@csabant: egy csomó magán sportdoki kínál terheléses vizsgálatot, futópadon. Rengeteg mást is megmérnek persze. Laktát küszöb, tényleges max. pulzus, stb. Csak az én ízlésemnek egy kicsit sok a szuri benne... :)
Az újabb garmin órák az R-R értékből számolnak, ezt én elfogadom elég pontosnak. Egy-két pont erre arra úgysem sokat számít.

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2014.05.04. 22:23:43

@csabant:
en.wikipedia.org/wiki/Heart_rate_variability
Gyakorlatilag azt mutatja, hogy mennyire össze-vissza kalapál a szíved. Minél jobban terheled magad, annál szabályosabb lesz a szívverésed, ebből megsaccolható, hogy mennyire megterhelő a számodra az, amit épp csinálsz.
Valami ilyesmi a lényeg.

csabant 2014.05.04. 23:29:41

OK, megvan:) ezért érezhetem még kb. 140 körüli pulzusnál, hogy néha dob egy-egy ritmuszavart a rendszer?

MárkA 2014.05.14. 14:51:38

Messze nem igaz, amit írsz, Miki. Sok benne az adottság, de edzhető a Vo2max.
És ez nem csupán szakirodalom. Amikor pár éve elkezdtél újra sportolni, biztosan sokkal alacsonyabb volt. Én annyira nem voltam elhurkulva, mint te, de egy kb. 7 éves viszonylagos kihagyás után kezdtem hosszúkat futni, bringázni 2013 februárban, akkor 40 volt a Polar órám által mért VO2maxom, novemberben pedig 48.
A Vo2max számítható a Cooper-tesztből is (igaziból pont arra találta ki C.) és ennek az edzéssel kapcsolatos összefüggését azt hiszem nem kell magyarázni....

(Amúgy én épp ellenkezőleg éreztem a tesi órákon meg haveri bringázásokon és hogy irigyeltem a teféléket :-P mellesleg atlétika edzésen kiszúrták volna az adottságodat szerintem)

RabiMiki · http://ittfutok.blog.hu 2014.05.14. 21:45:37

@MárkA: Változhat, persze. Ezért írtam, hogy "nagyjából adottság kérdése". De nem ugorhatsz szintet, ha érted, mire gondolok. Te sem 20-ról indultál, és valszeg egyikőnk sem lesz 73 sosem. Kicsit javulgathatunk, de ennyi.

A mindenféle távokból visszaszámolás pedig csak akkor működik jól, ha kb. spiccen vagy, és "ismered" azt a távot. Kezdőként, pár év szaladgálás után nagyon mellélőhet. A Garmin-nál van egy "Lifetime athlete" opció a profilban. Ez hivatott elkülöníteni ezt a két típust.

MárkA 2014.05.15. 10:29:03

@RabiMiki: Persze, igazunk van :-) valószínű félreértelmeztem a szóhasználatodat...
Nekem a 20% növekedés már jelentősnek tűnik amúgy magamhoz képest, meg mék akár fejlődhet az is. Főleg ha beveszem azt a sok érdekes gyógyszert, amiket mostanában a kölkeimnek írnak fel brómfityiszes és hasonló betegségekre. Folyton mindenféle doppinglistás cuccokat kapunk a gyógyszertárban :-o
süti beállítások módosítása